L´Associació
L’Associació Medieval de la Llegenda de Sant Jordi
Sant Jordi va matar el drac a Montblanc, tot rescatant el poble i la seva princesa d’una mort segura. Així ho recull el Costumari Català de Joan Amades. El 1981, un grup de joves de diferents entitats folklòriques i de cultura popular montblanquines van voler reivindicar l’esplendorosa història de la vila a l’Edat Mitjana. L’Associació Medieval de la Llegenda de Sant Jordi va néixer el 1987, esperonada per l’empenta i la il·lusió d’uns montblanquins engrescats en la recuperació d’aquest element essencial de la cultura catalana. També amb les ganes de situar altre cop Montblanc al mapa de les festes més importants del país.
L’Associació Medieval de la Llegenda de Sant Jordi va néixer el 1987, esperonada per l’empenta i la il·lusió d’uns montblanquins engrescats en la recuperació d’aquest element essencial de la cultura catalana.

Aquell mateix any, a la plaça Major, es va representar la primera llegenda de Sant Jordi. L’any següent, es va completar amb la primera celebració de la Setmana Medieval. D’aleshores ençà, la festa ha anat creixent, sense perdre mai el seu caràcter popular i transversal, en una festa organitzada pels socis de l’Associació.
Fora de les muralles, el reconeixement ha arribat amb la declaració de Festa d’Interès Turístic per la Generalitat i el Consell Comarcal de la Conca de Barberà (1993) i per l’Estat espanyol (1997), entre altres premis.
La Setmana Medieval es celebra els dos caps de setmana que volten la Diada de Sant Jordi, el 23 d’abril. Compta amb un extens programa d’actes, que es renova parcialment cada edició i s’enriqueix amb noves aportacions tecnològiques i artístiques.
Els principals actes

Representació de la Llegenda de Sant Jordi
És l’acte més emblemàtic i s’hi representen dues funcions. Aquest macro espectacle de llum i música es celebra amb les muralles del segle XIV de fons, on s’hi projecten diferents mappings.

Mercat Medieval
És un dels primers que es va celebrar a Catalunya i a l’estat espanyol i aplega a 130 parades, exclusivament de productes artesans, distribuïts pels carrers i places del nucli antic.

Dracum Nocte
Espectacle de gran format, que s’ha anat renovant. Un centenar d’actors donen vida a bruixes, barjaules i devots del diable. Explica la història del Drac dels Quatre Elements.

Entrega de la Rosa
El 23 d’abril, la comitiva de les quatre cases nobles
dansaran en honor de l’acte d’amor més bell del costumari català, el lliurament que Sant Jordi fa a la Princesa d’una rosa.
L´equip humà
L’Associació Medieval de la Llegenda de Sant Jordi és una entitat sense ànim de lucre. El seu únic objectiu és l’organització de la Setmana Medieval.
L’ànima de l’entitat són els de quasi 800 associats, que amb el seu esforç, il·lusió i recursos fa possible la festa. La junta directiva està formada per 17 persones, escollides per l’assemblea general. La primera presidenta de l’entitat va ser Maria Pujadas. Les diferents tasques es porten a terme a través de comissions i gràcies a un sòlid voluntariat sense el qual la festa no seria possible.
Aquests són els presidents i presidentes que ha tingut l’entitat al llarg de la seva història:
- Maria Pujadas
- Joan M. Viñas
- Enric Balauder
- Carme Pallàs
- Joan Gómez
- Joan Roig
- Joan López
- Maties Martí
Membres de l’actual Junta directiva 2024-2028
Maties Martí
President
Jordi Margalef
Vice-President
Sílvia Pallisé
Vice-presidenta
Jordi Puigdengoles
Tresorer
Ferran Beltran
Secretari
Vocals
- Joan Romeu
- David Cendra
- Anna Llort
- Ivanka Gasco
- Diego Martínez
- Laura Rebollo
- M. Serra Jiménez
- Maite Muñoz
- Joaquim Queralt
Organigrama
El nostre organigrama es divideix en diverses àrees. Aquestes àrees i les seves funcions són les que us detallem tot seguit. També hi podeu trobar l’adreça de correu electrònic on us podeu dirigir:
Àrea d’actes
Organitzar i coordinar els diferents actes de la festa. Impulsar i coordinar el programa d’actes, aprovat per junta a proposta d’aquesta àrea i execució d’aquest. Coordinar les diferents comissions.
Àrea d’infraestructures, muntatge i material
Dotar dels equipaments necessaris de cadascun dels actes, així com de la coordinació d’aquests amb l’Ajuntament. Coordinació de la festa amb la Policia local, Brigada i Protecció civil. Dotar del material del magatzem i de vestuari necessari de cadascun dels actes i gestionar el seu muntatge. Control dels magatzems i del material. Inventaris.
Àrea de tresoreria
Control del pressupost i execució d’aquest per la festa. Controlar i gestionar les diferents línies d’ajut. Valorar la viabilitat econòmica dels diferents actes i despeses de l’Entitat. Gestió de les quotes.
Àrea de comunicació i xarxes socials
Contacte i publicitat amb el mitjans de comunicació. Gestió de la web i xarxes socials.
Àrea de mercat i tavernes
Coordinació i execució del mercat i les tavernes.
Àrea de participació
Coordinar la participació necessària per a cadascun dels actes. Coordinar la participació d’entitats. Comunicació amb els socis.
Àrea de protocol
Coordinar protocol·làriament cadascun dels actes i esdeveniments de l’Associació.
Secretari
Gestionar les actes de les reunions de junta, actes i comissions. Gestionar la correspondència. Gestionar l’oficina. Gestionar i dissenyar la base de dades dels socis.
Àrea de vestuari
Coordinació i gestió del vestuari de l’entitat, Inventari del material de vestuari. Coordinació del vestuari necessari pel muntatge dels diferents actes.
Àrea de publicitat
Recerca de patrocinadors i col·laboradors privats de l’associació.
Vestuari i manual de bones pràctiques
En tots els aspectes de la festa, durant la Setmana Medieval es vetlla per aproximar-se, el màxim possible, al moment històric que es recrea. El vestuari és un dels elements decisius. Així, cal el vist-i-plau de la Comissió de Vestuari de l’Associació per a participar-hi.
Prement aquí, us podreu descarregar un PDF amb un “Recull de bones pràctiques” on trobareu totes les indicacions i dibuixos per confeccionar-vos el vostre vestit, així com també altres normes i recomanacions per a participar a la Setmana Medieval. Si ho preferiu, l’Associació disposa d’un fons de lloguer de vestits. En tot cas, per a qualsevol dubte, poseu-vos en contacte amb la Comissió de Vestuari. A l’apartat “Contacte” hi trobareu totes les dades.
